Definitieve hoofdlijnen busdienstregeling 2024

Definitieve hoofdlijnen busdienstregeling 2024 met minder vervallen bussen

Begin mei hebben wij de ontwerp hoofdlijnen dienstregeling 2024 vrijgegeven. Op basis van de ontvangen reacties, advies consumentenplatforms, bespreking met wethouders en in Staten en Raad in Groningen en Drenthe en de landelijke ontwikkelingen, heeft het dagelijks bestuur OV-bureau Groningen-Drenthe op 13 juli 2023 de definitieve hoofdlijnen goedgekeurd. In deze definitieve hoofdlijnen vervallen minder bussen dan in de ontwerp hoofdlijnen opgenomen.

Acht lijnen blijven toch behouden

De meeste reacties hebben we ontvangen op de acht buslijnen die opgenomen waren in het optionele besparingspakket. Van deze reacties gingen de meeste over het opheffen van lijn 59 Gieten – Exloo. Het dagelijks bestuur heeft besloten deze lijn te behouden. Dit geldt ook voor de lijnen 36 Oldehove – Winsum, 77 Gieten – Bareveld, 174 Zuidbroek – Veendam, 17 Scheemda – Winschoten, 43 Woldendorp – Delfzijl, stadslijn 8 Groningen – Hoogkerk en stadslijn 19 tussen Vestdijklaan en station Europapark.

Met een extra financiële bijdrage worden daarnaast enkele aanpassingen in de provincie Groningen en Drenthe voorkomen, zoals het vervallen van lijn 107 Stadskanaal – Groningen. In Drenthe blijft lijn 20 Assen – Smilde – Diever ook in de daluren twee keer per uur rijden.

Mee-ademen met de vraag levert grote besparing op

Overeenkomstig de ontwerp hoofdlijnen blijven de maatregelen overeind die een aanzienlijke besparing opleveren en relatief minder impact hebben op reizigers, zoals:

  • Op werkdagen tussen Kerst en Oud en Nieuw rijden de bussen volgens de zaterdagdienstregeling.
  • Verlenging zomervakantiedienstregeling van 6 naar 7 weken. Q-link 3 Leek – Lewenborg en 4 Roden – Beijum in de spits van 6 naar 4 keer per uur met waar nodig inzet van extra bussen.
  • Stadslijn 7 Groningen grotendeels terug van 4 naar 2 keer per uur met waar nodig extra inzet van bussen.
  • Buslijn 50 Assen – Groningen in de basis terug naar 2 keer per uur (geen extra spitsritten).
  • Qliners rijden op verschillende momenten minder frequent. Bijvoorbeeld Qliner 310 Assen – Veendam gaat tussen Gieten en Veendam op werkdagen grotendeels terug van 2 naar 1 keer per uur.

De Tweede Kamer heeft in een aangenomen motie de staatssecretaris opgeroepen te voorkomen dat het OV verdergaand afgeschaald moet worden in 2024. Hierover hopen we meer te weten te komen in aanloop naar Prinsjesdag. Met het pluspakket kunnen we waar nodig hierop inspelen.

Lees de volledige memo hier.