Doorgaan naar unieke content

In maart 2026 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Wat nemen politieke partijen in hun verkiezingsprogramma op over openbaar vervoer? Nou, als je het ons vraagt, hebben we bij het OV-bureau Groningen Drenthe wel een paar suggesties. Dit ambtelijke stuk is bedoeld ter inspiratie voor verkiezingsprogramma’s en gaat over goedkoper, sneller en vaker, makkelijker en eenduidiger openbaar vervoer (OV): voor alle (nieuwe) reizigers in Groningen en Drenthe. 

Als je het ons vraagt

Toerisme

Zijn we samen trots op uw gemeente. Verleid bezoekers/toeristen om met het OV naar de gemeente te komen. Geef korting op het entreekaartje wanneer mensen met het OV naar een toeristische trekpleister komen.

Nieuwe bewoners/woningbouwlocaties

Geven we samen nieuwe bewoners van uw gemeente een welkomstpakket met daarin informatie over het OV in hun wijk en een kaartje om het OV gratis uit te proberen. Zeker bij nieuwbouwlocaties.

Jong geleerd is oud gedaan

Leren we kinderen op school over OV, over de positie van de bus op de weg maar ook hoe leuk het is om OV te gebruiken, bijvoorbeeld met een busrit naar het Nationaal Busmuseum in Hoogezand. Geef de kinderen een Broezz’n-kaartje zodat ze er in het weekend of de vakantie met het hele gezin op uit kunnen trekken.

Meedoenpas

Gaan we vervoersarmoede en isolement tegen en vergroten we maatschappelijke participatie door mensen met een kleine beurs buiten de spits gratis te laten reizen met bus en regionale trein binnen de provincies Groningen en Drenthe. Zo komen werk (zowel betaald als vrijwillig), scholing, mantelzorg, bezoek aan familie en vrienden, musea, de sportschool, het ziekenhuis en winkels letterlijk binnen bereik.

Inclusief Reizen

Verkleinen we de verschillen tussen OV en doelgroepenvervoer (denk aan de Wmo-taxi en het Leerlingenvervoer) en stimuleren we mensen die gebruik maken van het doelgroepenvervoer om vaker gebruik te maken van het OV. Mensen houden hun Wmo-pas voor als die dag even minder goed gaat; bij een goede dag stappen ze, net als mensen zonder beperking, op bij de bushalte. Zet OV-ambassadeurs in die een keer mee reizen als het niet zo goed lukt of spannend is. Inclusief, zonder reservering vooraf en een flinke besparing op het gemeentelijk budget (een rit met een Wmo-taxi is 10 keer duurder dan met de bus). Dit kan natuurlijk ook voor het Leerlingenvervoer werken, zie ook een mooi voorbeeld uit de gemeente Sudwest Fryslan: Voor Elkaar Pas, ondersteuning om zelfstandig te reizen.

 

 

OV en de automobilist

Stimuleren we slimme combi’s: met de auto naar een P+R aan de rand van de stad, parkeer de auto daar gratis en reis vervolgens met korting met de bus de stad in. Kies voor leefbaarheid in de stad. We kennen nu alleen P+R’s rond Groningen maar bijvoorbeeld Hoogeveen en Assen lenen zich hier ook goed voor. Het is dus niet OV óf auto maar OV én auto.

Op tijd overstappen

Zorgen we dat ouderen, wier rijbewijs (mogelijk) niet meer verlengd gaat worden, op tijd kennismaken met en vervolgens overstappen op het OV zodat hun wereld, ook zonder auto, niet kleiner wordt.

Onbekend maakt onbemind

Leggen we uit hoe het OV werkt. Voor veel mensen is dat onduidelijk: hoe weet ik welke bus ik moet hebben en hoe laat en waar gaat die? Wat zijn voor mij de voordelen van het OV? Denk aan gemak, tijd voor ontspanning, schoon (elektrisch) etc. In- en uitchecken met de bankpas maakt het reizen met het OV al een stuk makkelijker. Wie vaker reist, spaart automatisch voor korting. Zet OV-ambassadeurs in die een keer mee reizen als het niet zo goed lukt of spannend is. Stimuleer bezoekers van het gemeentehuis om met de bus te komen en geef het goede voorbeeld door ambtenaren gratis OV (woon-werk) te geven.

Wil jij weten hoe het OV werkt? Bekijk onze videoreeks.

Meer, vaker en sneller OV

Ook OV op het platteland 

Zorgen we dat er OV-fietsen komen op alle belangrijke OV-knooppunten en zorgen we voor een grotere bekendheid van de hubtaxi. Hiermee worden de eerste en laatste kilometer(s) van een reis mogelijk waar geen bus rijdt. 

Inrichting van de weg 

Maken we de wegen OV-vriendelijker. Wil het OV een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto, dan zullen bussen sneller en vaker moeten rijden. Voor een snellere busverbinding zijn de juiste infrastructurele maatregelen nodig: denk aan vrije busbanen en de bus bij file over de vluchtstrook. Neem in het kader van verkeersveiligheid die maatregelen die de minste vertraging voor de bus en afbreuk reiscomfort voor de reizigers opveren; dus bijvoorbeeld geen drempel maar belijning. Bekijk hierover onze inspiratiefolder OV is tweerichtingsverkeer. 

Bouwplannen 

Zorgen we dat publiekstrekkers worden gebouwd aan het bestaande OV-netwerk (lees verder in ‘De eerste paal is een haltepaal’) . Denk aan een nieuw gemeentehuis, woonwijk, bedrijventerrein en onderwijslocatie. Laat het OV daar rijden voordat het pand in gebruik wordt genomen. Sommigen zullen kiezen voor het OV in plaats van een tweede auto. 

Verschillende bussen komen samen bij P+R HUB Gieten.

Het OV brengt mensen samen

Zorg er als gemeente voor dat de bushalte schoon, toegankelijk en veilig is. Mensen gaan samen op reis, een reis die begint bij de bushalte. De reis gaat verder, bij het instappen wordt de buschauffeur begroet. Onderweg zorgen we er met elkaar voor dat reizigers geen overlast bezorgen, er ruimte voor elkaar wordt gemaakt en we elkaar helpen, bijvoorbeeld met een kinderwagen.  

Zorg er als gemeente voor dat een OV-knooppunt meer is dan alleen een OV-knooppunt. Breng er voorzieningen samen, zoals een winkel, kapper, bibliotheek, spreekuur huisarts of gemeente of politie, horeca (toilet), dorpshuis en/of een toeristische trekpleister.  

Opa & Oma nemen hun kleinkinderen mee in de bus.