OV-Ontwikkelagenda 2040

9 Wat er speelt Dat kan onder meer door elektrificatie (EV) van auto’s. Dit is zeker veel schoner dan benzine- of dieselmotoren. Maar daarmee los je congestie, onveiligheid en ruimtebeslag niet op. Met name in verstedelijkte gebieden. Een rijdende auto vraagt 140m², een openbaarvervoerreiziger nog niet het tiende deel. Om ongebreidelde groei van goedkope EV-kilometers te voorkomen, wordt de automobiliteit in de toekomst onderworpen aan betalen naar gebruik. Dat staat al in het nieuwe regeerakkoord. Overigens ook om belastinginkomsten (accijns) zeker te stellen. Studies wijzen uit dat gedifferentieerd beprijzen zoals congestieheffing werkt: forse reductie van autokilometers, hyperspits en uitstoot. En tot een verschuiving naar OV en fiets. Belangrijk is dat beprijzen eerlijk uitpakt: op het platteland en voor groepen met een laag inkomen. Overheden zetten - zeker na Covid - sterker in op minder mobiliteit door hybride werken en meer publiek toegankelijke mobiliteit. Dat laten de regionale mobiliteitsplannen rond klimaat (RMP’s) zien. De (elektrische) fiets wordt als vervoersmiddel omarmd, net als lopen en het (zero emissie) openbaar vervoer. Op het platteland zal de auto altijd een belangrijke rol blijven spelen. In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 en het langdurige formatieproces zijn er veel studies gepubliceerd naar de ontwikkelingen in de mobiliteit. Een belangrijke stimulator achter veel studies is het klimaatakkoord. Het doel is minder fossiele emissie en minder overlast.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=