OV-Ontwikkelagenda 2040

70 Ontwikkelagenda voor openbaar vervoer in Noord-Nederland TBOV Menukaart 3 biedt bouwstenen voor internationale verbindingen met de belangrijkste strategische knooppunten, economische centra en binnensteden van Duitsland, België, Frankrijk en Engeland. Bouwsteen is hier ook de Wunderline, een rechtstreekse verbinding tussen Groningen en Bremen, waarbij overigens wordt vermeld dat de investering vooral in Duitsland moet plaatsvinden (onder andere vervanging van de Friesenbrücke). TBOV Menukaart 4 gaat in op het kort grensoverschrijdend verkeer, korte verbindingen met spoor, tram of bus in de grensgebieden. Dit om de sociale en economische uitwisseling te bevorderen. In de agenda wordt het mogelijk maken van personenvervoer tussen Emmen en Rheine niet genoemd. Deze optie was al opgenomen in de MIRT afspraken. TBOV Menukaart 5 zoomt in op OV in hoog-stedelijke gebieden. Hier ligt ook een relatie met de verstedelijkingsopgave. Het gaat om (lichte) spooraanpassingen en uitbreiding van hoogwaardige OV lijnen (HOV). Zoals het S-baanmodel (Assen)-GroningenZernike (extra sprinters) en HOV verbeteringen (doorstroom) in Groningen en Leeuwarden. TBOV Menukaart 6. In deze menukaart komen nationale en regionale OV samen. Regionaal lightrail, regionale snelbussen en sprinters hebben allemaal een functie om regio’s intern en met elkaar te verbinden. Door betere afstemming van de genoemde systemen kan het OV een sterker alternatief bieden voor de auto. Zorgeloos reizen! In Noord-Nederland gaat het om de bouwstenen: Vechtdallijn Emmen-Zwolle (versnelling, geen hogere frequentie), verbetering sneldienst GroningenLeeuwarden (incl. station Suikerzijde) en de Nedersaksenlijn, de nieuwe spoorverbinding tussen Stadskanaal, Emmen en Almelo). Ook (HOV) maatregelen als Groningen-Zernike en netwerk Fryslân worden hier (weer) genoemd als bouwsteen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=