OV-Ontwikkelagenda 2040

69 TBOV Menukaart 0 toont algemene systeemkeuzes als energievoorziening, veiligheid op spoor (ERTMS) en automatisering van treinbesturing (ATO) maar ook het oplossen van een aantal huidige knelpunten, ook voor frequentieverhoging op het spoor tussen enkele stedelijke gebieden. Het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol is een belangrijk onderdeel. Maar ook en zeker voor Noord-Nederland relevant, knelpunten bij bus, metro en tramvervoer worden in deze kaart opgenomen. TBOV Menukaart 1 betreft frequentieverhoging op het spoor in de (toekomstige) stedenring als opgenomen in de nationale Omgevingsvisie (NOVI). Voor NoordNederland is de frequentieverhoging voor de intercity van en naar Zwolle vanuit de Randstad van direct belang en heeft voor ons een hoge prioriteit. En goed aangesloten op de noordelijke lijnen (als de noordelijke spoordriehoek) waar frequentieverhoging van sprinters en sneltreindiensten bijdraagt aan een goed interstedelijk netwerk. TBOV Menukaart 2 wil de versnelling naar landsdelen bevorderen. Robuuste verbindingen en verbetering van het OV leiden tot kortere reistijden van en naar de stedelijke regio’s en tot een comfortabele reis. Het gaat daarbij met name om de verbindingen tussen de Randstad en Groningen, Leeuwarden, Hengelo, Enschede, Maastricht en Vlissingen. De nadruk op het verkorten van de reistijden. Reistijdwinst is te behalen door snellere treinen toe te voegen en aanvullende infrastructuur te realiseren. Voor NoordNederland zijn de bouwstenen de aanleg van de nieuwe Lelylijn (via Lelystad - Heerenveen – Drachten naar Groningen/ Leeuwarden) en de verhoging van de frequentie en snelheid op bestaand spoor tussen de Randstad en Groningen/ Leeuwarden via Zwolle.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=