67 Op basis van de contouren is er verder gewerkt aan het aanscherpen van het beeld en door goede plannen te ontwikkelen die bijdragen aan het toekomstbeeld en dit met alle betrokkenen inhoudelijk en financieel uit te werken. Dat dit stap voor stap zal moeten plaatsvinden, omdat niet alles tegelijk kan beseft een ieder. Voor de middellange en de lange termijn zullen zaken parallel worden uitgewerkt om tijdig besluiten te kunnen nemen en de groei van het OV en het goederenvervoer in goede banen te leiden. Dit heeft in begin 2021 geleid tot de landelijke OV-Ontwikkelagenda naar het Toekomstbeeld OV. Waar ook Noord- Nederland actief aan heeft meegewerkt. Via diverse menukaarten: 0 tot en met 8, wordt deze OV-Ontwikkelagenda opgediend. Enkele projecten daarvan zijn overigens al qua financiering, in het door het kabinet gepresenteerde Groeifonds, dan wel in de MIRT afspraken, opgenomen. En deels in het nieuwe coalitieakkoord (Rutte IV). Maar voor veel bouwstenen ontbreekt nog financiering. TBOV 2040 streeft (ook) naar zorgeloze OV reizen van deur tot deur. Goed voor de verstedelijkingsopgave, goed voor de (groenere) economie, goed voor klimaat en leefomgeving, goed voor de veiligheid en goed voor een inclusieve samenleving met sociale cohesie. Iedereen doet mee. Rijk, decentrale overheden en OV-partijen hebben de contouren van een Toekomstbeeld OV 2040 (TBOV 2040) geschetst. Met doelen en een verkenning van maatregelen. De betrokkenen zijn overtuigd van het belang en de kracht van het openbaar vervoer. Het landelijke Toekomstbeeld openbaar vervoer 2040 uitgelegd
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=