OV-Ontwikkelagenda 2040

Ontwikkelagenda voor openbaar vervoer in Noord-Nederland 6 Samen met de bevolkingstoename groeit het verkeer door. De automobiliteit stelt ons voor uitdagingen, actieve mobiliteit (fietsen en lopen) is goed voor iedereen en het openbaar vervoer blijft een onmisbare schakel in de dagelijkse vervoersnetwerk. Het biedt een prima en minder belastend alternatief voor de auto. Spoorverbindingen, snelle bussen, streek- en stadsbussen en diverse vormen van kleinschalig vervoer als de buurtbus, de opstapper en de hubtaxi bieden een zo veel mogelijk dekkend netwerk. Ze zijn zowel fysiek als digitaal gekoppeld aan andere vormen van mobiliteit in ketens en via hubs, knooppunten en apps. De betaalbaarheid van OV staat zoals altijd onder druk. Met welke slimme oplossingen en innovaties houden we het ook straks betaalbaar voor reiziger én overheid? Daarom deze agenda! Openbaar vervoer is een oplossing! De Covid pandemie heeft een flinke bres geslagen in de positieve ontwikkelingen van het OV. Met stevige gevolgen voor reizigers en personeel. Met veel inzet is het OV in deze periode nagenoeg overeind gebleven. Maar zowel voor reizigers als OV personeel was het zwaar. We komen weer uit deze periode en onze ambities met OV blijven staan. Omdat OV bijdraagt aan de opgaven waar we in Nederland en in het Noorden voor staan. De status van deze agenda: een koersdocument Deze agenda beschrijft een gedeelde ambitie van de provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en de gemeenten Leeuwarden, Groningen, Assen en Emmen. Niet meer, niet minder. Vervoerders (NS, Arriva en Qbuzz), buurprovincies, reizigersorganisaties, het Ministerie van IenW en ProRail hebben we geconsulteerd, zij hebben ons van veel informatie voorzien en actief meegedacht. Het is een koersdocument. Zonder wettelijke status en het reserveert geen geld. Maar het is wél een stip op de horizon: inspiratie voor projecten en investeringsplannen bij de diverse partners in Noord-Nederland! Of we alles kunnen realiseren hangt o.a. af van nader onderzoek, latere keuzes en van de beschikbare middelen. Een belangrijk startpunt zijn het Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV (TBOV 2040) en bestaande MIRT-afspraken voor Noord-Nederland.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=