5 Er zijn veel projecten uit de agenda’s in samenhang gerealiseerd. De reizigers waarderen het OV in Noord-Nederland met een hoog cijfer en het vervoer is ook nog eens beduidend hoogwaardiger en schoner geworden. Ook is uit de evaluatie van de twee agenda’s geconcludeerd dat het een goede basis is voor samenwerking tussen partners. Het is ook een goede basis om bij de eigen plannen en investeringen op terug te vallen. Waarom nu een derde agenda? Er is veel aan de hand, er zijn ‘brandende’ kwesties: klimaat, energie, stikstof en de woningbouwopgave. Bestuurlijk ‘Noordelijk Nederland’ (Noord-Nederland én Flevoland) aanschouwt de brandende kwesties en biedt de helpende hand met de eerste bouwstenen hiervoor in het Deltaplan Noordelijk Nederland. Een helpende hand voor de landelijke woningbouwopgave, vermengd met het belang van de regionale economie én tevens om de leefbaarheid in het Noorden structureel te versterken. Een ambitieus aanbod onder de randvoorwaarde dat de bereikbaarheid van het Noorden via snelle en robuuste verbindingen wordt verbeterd. Deze Ontwikkelagenda is de derde agenda op rij. Gemaakt op verzoek van de partners in de landsdelige OV en spoortafel. De eerdere twee versies kwamen er omdat er behoefte was om samen te bouwen aan een beter openbaar vervoer (OV) in Noord-Nederland. Tevens om het beleid, de belangen en de plannen van de diverse partners (overheden, vervoerders, beheerders en reizigersorganisaties) af te stemmen en in lijn te brengen. En dat heeft geholpen! Visie en samenwerking
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=