OV-Ontwikkelagenda 2040

21 Goed vervoer draagt bij aan de demografische, ruimtelijke en klimaatopgaven: investeren in schoon materieel is een goede businesscase. De ambities van het Noorden rond waterstof hebben invloed op innovaties. Het ligt voor de hand experimenten met waterstof en publieke en logistieke mobiliteit in deze regio te laten plaatsvinden. Het dagelijkse stedelijk netwerk OV wordt een integraal onderdeel van het Daily-Urban-System (het dagelijkse opererende stedelijke netwerk) rondom de kerncentra Groningen, Leeuwarden, Assen, Emmen en Zwolle. Het netwerk rijdt vanaf de regio snel en direct tot aan de randen van de stad en ontsluit via knooppunten in de steden de belangrijkste locaties zoals centra, ziekenhuizen en scholen en universiteit met maximaal één overstap. Het gaat om hoogwaardige buslijnen (HOV) en treindiensten. Juist bij een uitbreiding van het aantal woningen, en dus inwoners in de provincies, zal ook deze vervoerstroom extra aandacht vergen. Immers meer mensen betekent meer verplaatsingen. In een stad die liever minder auto’s op haar wegen ziet. Kansen benutten! En bij het Deltaplan? Dan worden een aantal hoogwaardige buslijnen treinverbindingen. De Lelylijn wordt een spoorverbinding tussen Flevoland en Groningen via

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=