OV-Ontwikkelagenda 2040

Ontwikkelagenda voor openbaar vervoer in Noord-Nederland 20 Het ROBUUST gelaagd en veilig netwerk Het spoor en de hoogwaardige snelle busverbindingen (ook wel in jargon, BRT: bus rapid transit, genoemd) vormen de ruggengraat van stedelijke en economische centra. Daar gaat het netwerk via transferia, hubs en knooppunten over in een binnenstedelijk fijn vertakt netwerk met voldoende capaciteit en kwaliteit, ook gelet op de woningbouwopgave. Dat kan via de stadsbus, kleinere vormen van stadsvervoer en via deelmobiliteit. De grotere knooppunten zijn aangesloten op nationale en internationale verbindingen. Het ommeland wordt ontsloten met de streekbus, (hub)taxi’s en met diverse vormen van deelmobiliteit. Ze zijn met elkaar verbonden via goede op- en overstappunten. Publiek (en individueel) voor-en-natransport is uitstekend geregeld en afgestemd. Service (‘een rode loper’) en informatievoorziening naar de reiziger staan op een hoog peil, zowel fysiek als digitaal. Dit is de basis onder zorgeloos vervoer van deur tot deur; die geen deur overslaat! Voor het spoorwegennet werken we verder aan de aanpak van onbewaakte overwegen. Ook de sociale veiligheid verdient meer aandacht: OV is veilig en toont zich gastvrij. We naar streven naar een gelaagd netwerk: naadloos met elkaar verbonden, met goede en veilige overstapmogelijkheden. De visie in kaart. Een gelaagd netwerk van openbaar vervoer

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=