OV-Ontwikkelagenda 2040

15 De doelen bereikbaarheid en veiligheid koppelen we aan het oplossen van de huidige knelpunten: in de huidige infrastructuur, de dienstregelingen en knelpunten qua veiligheid. Denk aan beïnvloedingssystemen en aan overwegen. Toegankelijkheid is gerelateerd aan de wens (en ook de wettelijke plicht) om het OV en knooppunten en andere voorzieningen toegankelijk te maken voor iedereen; met of zonder beperking. Innovatieve toepassingen helpen daarbij door het bieden van meer gemak en meer informatie. De betaalbaarheid van het OV voor alle reizigers is ook een vorm van toegankelijkheid. We willen ook dat het OV bijdraagt aan de economische ontwikkeling van noordelijk Nederland. We verwijzen naar het Deltaplan Noordelijk Nederland. Immers de verbindingen binnen en van en naar de regio zijn belangrijke voorwaarden voor die ontwikkeling. Eerder is al genoemd dat OV binnen het mobiliteitssysteem altijd goed is voor de leefbaarheid en het klimaat. In de binnenstedelijke gebieden stelt dat soms wel voor uitdagingen. In de context van de maatregelen in deze noordelijke agenda willen we het klimaatdoel specificeren naar het streven naar anders reizen (minder auto, meer fiets en OV), zero emissie en goede voorzieningen op de knooppunten voor bijvoorbeeld de fiets. De woonopgave stelt hoge eisen aan de bereikbaarheid. Nabijheid van openbaar vervoer- en fietsvoorzieningen bij nieuwe woninglocaties is van groot belang om een ongewenste groei van (auto)mobiliteit te voorkomen. Tenslotte: de exploitatie van het OV moet betaalbaar blijven. Door een slim ontwerp van het netwerk met een logisch ordeningsprincipe en met slimme keuzes in infrastructuur. Het gebruik van reisdata helpt ook het streven naar een verdere optimalisatie van de bedrijfsvoering.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=