Ontwikkelagenda voor openbaar vervoer in Noord-Nederland 10 In 2021 is een landelijke Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV door het Rijk in samenwerking met decentrale overheden en de OV sector opgesteld. Deze landelijke agenda vatten we in dit rapport samen. Wij kijken dan ook specifiek naar Noord-Nederland. Ook is er recent een landelijke Nationaal Toekomstbeeld Fiets gepubliceerd. Op overstappunten (stations, hubs, overstappunten) raken fiets en OV elkaar. Ook een actieagenda Ketens en Knooppunten Is recent vastgesteld. Waarbij het Noorden overigens dankzij de eerdere Ontwikkelagenda’s voorop loopt. In de noordelijke omgevingsvisies en mobiliteitsplannen en de al eerder genoemde RMP’s lezen we zonder uitzondering dat het op peil houden en doorontwikkelen van veilige en schone bereikbaarheid voorop staat en ook voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is. En dat OV en het benutten van de fiets waar het kan vóór de gunsten voor de auto gaan, zelfs als die elektrisch wordt aangedreven. Zeker in de stedelijke gebieden speelt ook het ruimtebeslag van de auto een rol.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=