BUS Magazine - editie 2022

OV-bureau Groningen Drenthe • Qbuzz 21 20 “Ik reis heel graag met de bus. Ik vind het een ideale manier van vervoer. De afgelopen jaren heb ik echt gemerkt dat het busvervoer zich ontwikkeld heeft. Het grootste verschil zie ik in het lange afstandsvervoer. De Qliners zijn enorm verbeterd qua comfort. Ook de reisinformatie is heel veel beter geworden. Maar, voornamelijk als je goed om kunt gaan met online informatie. Het is nog niet voor iedereen geschikt. “Het imago kan beter” Het imago blijft ook een probleem. Ik vind dat onterecht. Busvervoer is soms op gemeentelijk niveau het ondergesneeuwde kindje, hoewel het eigenlijk dé sleutel voor duurzaam en schoon vervoer is. Dat zouden meer mensen moeten inzien. Qbuzz zelf heeft dat wel door, met de OV CONSUMENTEN PLATFORM “Sinds 2001 zet ik mij in voor het OVConsumentenplatform van de provincie Drenthe. Samen met mijn collega’s kom ik op voor de belangen van reizigers en kijk ik naar wat er verbeterd kan worden. Met onze bevindingen adviseren wij overheden en vervoerders. Iedereen die gebruik maakt van het openbaar vervoer moet gemakkelijk, betaalbaar en snel met het openbaar vervoer kunnen reizen. Wat men vaak niet beseft is dat er in Nederland vijf miljoen mensen zonder rijbewijs zijn. Is het dan niet geweldig dat je vervoersmogelijkheden hebt waarmee je van A naar B kunt reizen? “Als ukkie in de bus” Er wordt mij weleens gevraagd hoe mijn liefde voor het openbaar vervoer is ontstaan. Ik denk toen ik als ukkie met de bus naar mijn opa en oma reed. Dat vond ik geweldig. Ik moest dan goed opletten, want mijn oma wachtte elektrische bussen. Als reiziger moest ik in het begin wel wennen aan Qbuzz. Maar als CP-lid heb ik ook contact met OV-kenners uit andere regio’s. En dan voel ik me zeer gehoord binnen de samenwerking tussen Qbuzz, het OV-bureau Groningen Drenthe en het Consumentenplatform. We worden als CP in een vroeg stadium al betrokken bij nieuwe ontwikkelingen. Daarmee vind ik Qbuzz dus een heel prettige partij. “Ik voel me gehoord” Een écht favoriete buslijn heb ik niet. Ik ben veel met de Qliner naar Drachten op en neer gegaan. Die lijn heb ik zien groeien. En buslijn 10, van mijn huis naar het centrum van de stad, vind ik fijn. Maar dat komt natuurlijk omdat ik ‘m simpelweg vaak neem.” Will en Hans maken deel uit van het OV-Consumentenplatform (CP). Dit platform is opgezet als klankbord voor het OV-bureau Groningen Drenthe. Allerhande zaken worden vanuit het OVbureau voorgelegd aan deze reizigers. Praktische dingen, veranderingen in dienstregeling, inbreng vanuit het platform, het kan allemaal. De feedback van deze consumenten is belangrijk voor de kwaliteit van ons openbaar vervoer. Twee leden van het platform stellen zich voor. op mij bij de kerktoren van hun dorp. Dankzij het consumentenplatform zijn verschillende wijzigingen ongedaan gemaakt of doorgevoerd. Zo is halte De Hilte van Qliner lijn 310 aan de N33 nog steeds niet gerealiseerd, maar er is wel een tijdelijke buslijn gekomen. Ook hebben wij dringend aangeraden om de kunststof voetbalstadionkuipstoeltjes in de Heuliez-bus te vervangen voor stoelen met stoffen bekleding. En dankzij onze lobby mogen de opvouwbare scootmobielen nu mee in de bus. Met het consumentenplatform hebben we al verschillende overwinningen behaald die de reiziger ten goede kwamen. “Onze lobby werkt ” Ik vind dat Qbuzz het goed doet. Toen ze anderhalf jaar geleden de nieuwe concessie wonnen, riepen we ‘joepie!’. Ze nemen ons serieus en luisteren naar de haken en ogen die we in het openbaar vervoer tegenkomen. Samen kunnen we het openbaar vervoer nog mooier maken.” Duurzaam en schoon “De Qliners zijn enorm verbeterd qua comfort. Ook de reisinformatie is heel veel beter geworden.” Hans van der Veen Samen het OV verbeteren “Ik vind dat Qbuzz het goed doet. Toen ze anderhalf jaar geleden de nieuwe concessie wonnen, riepen we ‘joepie!’” Will Gerbers

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=