BUS Magazine – editie 2021

OV-bureau Groningen Drenthe 13 12 OUD EN NIEUW GADO-garage Nieuweschans De Groninger Autobusdienst Onderneming (GADO) was vindingrijk in het onder dak brengen van haar bussen. Soms waren de stallingen gevestigd in voormalige boerenschuren. In Nieuweschans viel de keuze op de oude locomotiefloods. De GADO verliet dit onderkomen in 1980. De loods (een rijksmonument) is gerestaureerd en nu in gebruik als cultureel centrum. Busstation Emmen Op 4 mei 1970 rijden in Emmen de eerste buslijnen vanaf het Stationsplein. Er rijden drie lijnen: naar Emmermeer-Rietlanden, Emmerhout-Bargeres en Angelslo. Op 27 oktober 1979 brandt de houten loods af. Op 8 juli 1983 wordt er een nieuw busstation geopend bij het NS-station. In 2020 vertrekken er achttien buslijnen vanaf een gemoderniseerd busstation naar alle hoeken van de drie noordelijke provincies. Stationsplein Groningen In 1930 rijden vanaf de Grote Markt de eerste trolleybussen via een stroomgeleider. Door ruimtegebrek verhuist in 1953 een aantal bussen naar het hoofdstation. In 1965 worden ze vervangen door gele (GADO) en rode (GVB) dieselbussen. Begin 1990 krijgen alle bussen een plek op het hoofdstation en groeit het uit tot een groot punt. Dertig jaar later rijden er vanaf dit punt drieëndertig verschillende lijnen. De dieselbussen zijn verruild voor elektrische bussen, waterstofbussen en HVO-dieselbussen. Slochteren: Oude Roland Garage Roland’s Garage- en Touringcarbedrijf ontleent zijn naam aan de middeleeuwse ridder Roland. Van 1938 tot 1964 is het een groot openbaarvervoerbedrijf in Slochteren. Rood met groene bussen kleuren het straatbeeld. Een speciale Roland-lijn rijdt van Woldendorp naar Groningen. Het personeel treedt in 1964 in dienst van GADO en hiermee wordt de lijn behouden. Vanaf 13 december 2009 rijden bussen van Qbuzz weer de voormalige Roland-route. Wachtkamer Groningen (aan de Bedumerweg) Terwijl reizigers in 1955 op hun bus wachten, kunnen ze een kopje koffie drinken in café-restaurant De Wachtkamer. Het is dan een centraal punt waar men kan overstappen op andere buslijnen. Het busstation bestaat niet meer, maar De Wachtkamer nog wel. Het is nog altijd een geliefde plek onder Groningers waar men terecht kan voor een een snack. 100 JAAR BUSGESCHIEDENIS In 1920 kleuren de eerste autobussen het straatbeeld van Groningen en Drenthe. Ze hebben bovenop een rek voor het vastbinden van koffers, achterop de bus zit een fietsenrek. Bushaltes bestaan nog niet: als reizigers meewillen, kunnen ze op een willekeurige plek langs de route hun hand opsteken. Honderd jaar later rijden er elektrische bussen en zijn de busstations gemoderniseerd. Maar hoe zag het er vroeger uit? Bezoek het Nationaal Bus Museum in Hoogezand en reis terug in de tijd! Meer info? nationaalbusmuseum.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=