BUS Magazine – editie 2020
OV-bureau Groningen Drenthe 9 8 GLAZEN BOL HOOGSTANDJES jaren gaan we het station aanpassen om de reizigers beter te bedienen. Onder het station komt een grote fietsenstalling. Het busstation verhuist van de noordzijde naar de zuidzijde en wordt een aangename plek voor de busreizigers. De bussen kunnen daar bovendien sneller bij het Hoofdstation komen, als er een op- en afrit voor bussen komt bij het Emmaviaduct. We zetten volop in op het verbeteren van de treinverbinding met de Randstad en met Bremen/Hamburg. Daar is heel Nederland en dus ook de Randstad bij gebaat. Met het laten rijden van meer elektrische bussen en bussen op waterstof lopen we voorop. De ontwikkeling van waterstof is belangrijk voor de economie in onze regio. Het vulpunt voor de waterstofbussen willen we ook toegankelijk maken voor mensen met een waterstofauto. Daarmee helpen we een kip-eiprobleem oplossen. Sommige mensen willen wel een waterstofauto kopen, maar er zijn nog weinig vulpunten. Voor de stad is het ook belangrijk dat binnenkort de bussen van de Grote Markt verdwijnen. Busreizigers kunnen dan uitstappen bij de nieuwe bushaltes op de Diepenring of op het Gedempte Zuiderdiep. Het is natuurlijk wel belangrijk dat iedereen nog steeds goed op de Grote Markt kan komen. Daarom zoeken we naar oplossingen voor mensen die slecht ter been zijn of bijvoorbeeld met een kinderwagen of in een rolstoel reizen. Het OV moet voor iedereen toegankelijk blijven.” Grote Markt busvrij, Parkeren aan de rand van de stad Verbeteren traject Amsterdam-Groningen-Hamburg Aanleg nieuwe stations ‘Het OV moet voor iedereen toegankelijk blijven.’ Qbuzz verbetert nog meer E-tickets koop je vanaf nu op de site van Qbuzz. In de bus check je in met je geprinte of gedownloade QR-code op je telefoon. Ook nieuw: koppel je ‘MijnQbuzz’-account eenvoudig aan de reisapp van TURNN. Je ziet dan direct je reisvoorkeuren en andere informatie in de app. Superhandig! Kaartlezer meet bezetting van de bus Door je OV-chipkaart in de bus tegen de kaartlezer te houden, doe je meer dan alleen je rit betalen. Je helpt ook mee om de bezetting van die bus vast te stellen. Door in te checken komen wij meer te weten over het reisgedrag van mensen en kunnen we de kwaliteit van het busvervoer verbeteren. Innovaties als de OV-chipkaart en digitale informatieschermen hebben het reizen een stuk makkelijker gemaakt. Om dat reizigersgemak verder te vergroten, past Qbuzz nog meer technische hoogstandjes toe. DE SLIMME BUS! Elke bus heeft USB- aansluitingen, zodat je tijdens het reizen je tablet of telefoon kunt opladen. Wat doen jullie met die gegevens? Met deze data weten we bijvoorbeeld of we de dienstregeling moeten aanpassen. Raakt een bus te vol, dan sturen we een andere bus erachteraan. Op drukke tijden staan op hubs bussen klaar, om bij te springen als dat nodig is. Voorop de bus staat een teller, die bij grote haltes aftelt tot het moment dat de bus vertrekt. De Q-link bussen hebben aan de buitenkant een luidspreker, die bij een aantal haltes vertelt welke buslijn dit is en waar de bus naartoe gaat. Dit is bedoeld om het reizen voor blinden en slechtzienden makkelijker te maken.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=