BUS Magazine – editie 2020

OV-bureau Groningen Drenthe 7 6 GLAZEN BOL ‘Als FC Emmen over tien jaar Europees voetbal speelt , moet dat stadion natuurlijk wel goed bereikbaar zijn.’ Cees Bijl (1955) is lid van het dagelijks bestuur van het OV-bureau Groningen Drenthe en gedeputeerde van verkeer en vervoer in de provincie Drenthe. “Het gaat goed met het OV in Drenthe. Kijkend naar 2030 verwacht ik een verdere groei van het aantal reizigers. Studenten die gratis of met korting kunnen reizen, raken aan het OV gewend. Dat zie ik aan mijn eigen kinderen. Drie van de vier hebben niet eens een eigen auto. Bovendien neemt het aantal ouderen toe. Ook zij reizen graag met het OV. Dat komt ook omdat het OV kwaliteit biedt. Comfort, wifi, en vaak en op tijd rijden. Zo maken we het OV steeds aantrekkelijker. Het mooie van de huidige buslijnen in Drenthe, is dat ze voor de komende jaren gegarandeerd zijn. Dus een groot deel van onze toekomstvisie ligt al vast. Dat betekent ook dat we de inwoners van Drenthe zekerheid bieden. De mensen kunnen erop vertrouwen dat de buslijnen waar ze dagelijks gebruik van maken, de komende jaren blijven bestaan. Daarnaast moet het OV de maatschappelijke ontwikkelingen blijven volgen. Zo zie je dat de ziekenhuizen in Drenthe zich specialiseren. Dat betekent dat mensen soms naar een ziekenhuis verderop moeten. De ziekenhuizen moeten dus goed bereikbaar zijn met het OV. Ook moeten er betere verbindingen zijn tussen de ziekenhuizen. Op de trajecten tussen de vier grote steden in Drenthe kan de bus in reistijd nog niet overal concurreren met de auto. We kunnen hier een voorbeeld nemen aan de Qliners, de bussen die de stad Groningen verbinden met bijvoorbeeld Assen en Emmen. Ook in onze provincie groeien de snelle, directe buslijnen. Deze stoppen op grote overstappunten, ‘hubs’ genaamd. Reizigers gaan hier bijvoorbeeld op de fiets naartoe of met een hubtaxi. Deze hubtaxi is vooral handig voor mensen in de buitengebieden, maar is nog weinig bekend. Het reizen via hubs willen we gemakkelijker maken. Daarom werken we samen met andere overheden en vervoerders aan de ontwikkeling van een handige app. Daarin vind je alle informatie over de bus, de trein, de hubtaxi en de hubs. Via die app kun je je hele reis plannen, maar ook betalen. Wat ik ook echt belangrijk vind, is dat het OV zo duurzaam mogelijk wordt. Sinds december is ongeveer de helft van de bussen in Drenthe en Groningen elektrisch. Ze gaan bovendien op groene stroom rijden. Ook zetten we meer waterstofbussen in. Dus we zetten nu een flinke stap vooruit. Daarover ben ik niet ontevreden, om het maar eens op zijn Drents te zeggen.” Philip Broeksma (1958) is lid van het dagelijks bestuur van het OV-bureau Groningen Drenthe en wethouder van verkeer en vervoer in de gemeente Groningen. “De stad Groningen groeit. Elke dag gaan 200.000 mensen de stad in en de stad uit. Dat wordt alleen maar meer. Dit kan alleen goed blijven gaan als er meer mensen met het OV gaan. Het OV is milieu- vriendelijker dan de auto en neemt minder ruimte in. Van groot belang is dan ook dat het OV, inclusief de P+R-terreinen, aantrek- kelijk genoeg blijft. Misschien zijn in de toekomst alleen bussen en treinen niet genoeg. Er wordt bijvoorbeeld over nagedacht om in de stad Groningen ook een ‘tram op rubber’ te laten rijden. Dat is een soort tram, maar dan met rubberen luchtbanden, net als bij een bus. Ook denk ik dat er in de stad Groningen behoefte is aan enkele nieuwe treinstations. Mogelijk bij de Zernike Campus, waar veel studenten naar toe gaan, en bij de nieuwbouw aan de Friesestraat- weg. Dat spoor ligt er al! Op het Suikerunieterrein komt een nieuwe woonwijk. Ook daar zetten we in op een station. In het ontwerp van de wijk wordt er al rekening mee gehouden dat de bewoners ook zonder auto de wijk goed kunnen bereiken. Het Hoofdstation van Groningen is onlangs uitgeroepen tot het mooiste station van Nederland. Daar zijn we trots op. De komende Het OV moet aansluiten op de maatschappelijke behoefte Het OV klantgericht inrichten zodat men de auto vaker laat staan

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=