BUS Magazine – editie 2020

OV-bureau Groningen Drenthe 5 4 We zijn aanbeland in de jaren 20. Spannend, want wat gaan de komende tien jaar ons brengen? Reizen we dan in Groningen en Drenthe nog wel met het OV? Wie dat wil weten, heeft een glazen bol nodig. Of je vraagt het aan de mensen die er over gaan. Dat zijn Fleur Gräper (provincie Groningen), Cees Bijl (provincie Drenthe) en Philip Broeksma (gemeente Groningen). Wat zien zij als belangrijke veranderingen in het OV in de komende tien jaar? Een beetje dromen mag… een punt te gaan waar ze op zo’n directe lijn kunnen stappen. Ik denk dat dit in de toekomst steeds meer gaat gebeuren. Niet alleen naar de stad Groningen, ook richting andere plaatsen in Groningen en Drenthe. In ons buitengebied gaan we binnen tien jaar de eerste zelfrijdende busjes zien. Er rijdt nu al zo’n busje zonder chauffeur bij het ziekenhuis in Scheemda. Zo’n busje zou je van de bushalte naar je huis kunnen brengen. Ook denken we over een soort drones. Niet dwars door de lucht, maar zwevend vlak boven de weg. Dat zou veel geluidshinder en uitstoot van fijnstof voorkomen. Maar dat is meer een ontwikkeling die ik voor de verdere toekomst zie. Ik ga ervan uit dat er ruim voor 2030 een nieuwe treinverbinding is tussen Groningen, Veendam en Stadskanaal. Nu rijdt er tussen Groningen en Stadskanaal een Qliner. Die nieuwe treinverbinding is belangrijk voor Stadskanaal en heel Zuidoost- Groningen. Een nieuwe treinverbinding is goed voor de sociaal-economische ontwikkeling. Dat hebben we ook bij Veendam gezien, toen daar weer treinen naartoe gingen rijden. Ik vind ook dat er snellere verbindingen nodig zijn met de Randstad en Bremen/ Hamburg. Zeker omdat je in de trein kunt werken, is reizen met de trein voor veel mensen ideaal.” GLAZEN BOL Kijken in de glazen bol : het OV in 2030 Fleur Gräper (1974) is voorzitter van het dagelijks bestuur van het OV-bureau Groningen Drenthe en gedeputeerde van verkeer en vervoer in de provincie Groningen. “De grote kracht van het OV in Groningen vind ik dat het één samenhangend systeem is. Met de treinen van Arriva en de bussen van Qbuzz kun je door de hele provincie reizen. Toch denk ik dat het OV nog beter kan. Veranderingen kosten tijd. De komende tien jaar willen we grote sprongen vooruit maken. Mede daarom wordt het Hoofdstation van Groningen aangepast. Nu is dat voor alle treinen nog het eindstation. Vanaf 2022 niet meer. Dan kan bijvoorbeeld de trein vanaf Zuidhorn doorrijden naar station Europapark. Ook kijken we of er nieuwe stations bij kunnen komen. Daarmee gaat de trein op een soort metro lijken, waarmee je snel van de ene naar de andere bestemming in de stad kunt. Het succes van ons OV wordt voor een groot deel bepaald door de snelle, directe buslijnen naar de stad Groningen. Die komen langs plekken waar veel mensen moeten zijn, zoals het UMCG, Zernike Campus en de binnenstad. Deze bussen rijden vaak en bieden hoge kwaliteit. We zien dat reizigers bereid zijn om vanaf huis lopend of fietsend naar ‘In de wereld van verkeer en vervoer is ‘2030’ ongeveer hetzelfde als ‘morgen’. Grote veranderingen vragen nu eenmaal veel tijd.’ De hub als ontmoetingsplek Slim koppelen van vervoersvormen

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=