BUS Magazine – editie 2020
OV-bureau Groningen Drenthe 3 2 VOORWOORD INHOUD Welkom in de bus! 15 DE BUS IS SLIM 20 23 ‘Gemak en comfort was in de bussen van vroeger lang niet zo vanzelfsprekend. En die diesellucht? Geen last van met de bussen van nu.’ 21 12 Colofon BUS magazine is een uitgave van OV-bureau Groningen Drenthe. Eindredactie: OV-bureau Groningen Drenthe In samenwerking met: Qbuzz, John Brouwer, Yvonne de Noord, Jaap Menses, Lyuda Stinissen, Henk Veenstra, Fonger de Vlas en Stefan Kruis. Vormgeving en redactie: Vonc Communicatie Oplage: 427.879 Wijzigingen voorbehouden. Aan deze uitgave kunnen geen rechten worden ontleend. INHOUD 3 Voorwoord 4 Glazen bol: het OV in 2030 9 De slimme bus 10 Wie de schoen past 12 Als beste uit de bus 14 Lekker duurzaam 15 Koninklijk bezoek 16 Onze vloot 18 Ontspannen in de bus 19 Draadjes en moertjes 20 Haltes in het groen 21 Reizen via een hub 22 Magie in de bus 23 Buschauffeur gezocht & puzzel In december 2019 ontving het OV-bureau Groningen Drenthe hoog bezoek. Koning Willem-Alexander kwam kijken hoe wij het openbaar vervoer hier hebben geregeld. Blijkbaar doen we als OV-bureau iets bijzonders, want de koning komt niet zomaar op werkbezoek. Wij noorderlingen zijn nog wel eens geneigd tot bescheidenheid. Ook over dingen die echt wel bijzonder zijn. De uitspraak ‘kon minder’ is al een groot compliment in het Noorden. Het OV-bureau is iedere dag hard bezig het openbaar vervoer een stukje beter te maken. Grote veranderingen kosten tijd, maar stap voor stap komen onze ambities dichterbij. Het openbaar vervoer van de toekomst is in onze ogen groen, slim en makkelijk. We zijn op weg naar een volledig groene, zero-emissie busvloot. Sinds eind 2019 rijden er 164 elektrische bussen en 2 waterstofbussen. Eind dit jaar komen er 20 of 30 waterstofbussen bij. En de jaren daarna worden stapsgewijs alle bussen emissievrij. Een elektrische of waterstofbus is niet alleen beter voor het milieu, maar ook stiller. De bussen van Groningen en Drenthe zijn slimmer dan ooit. Met real time data kunnen we onze bussen beter benutten. Heeft een bus bijvoorbeeld veel vertraging door een onverwachte wegversperring? Dan wordt er een extra bus ingezet, zodat reizigers alsnog hun aansluiting halen. Reizen met het openbaar vervoer wordt steeds makkelijker. Je kunt bijvoorbeeld betalen met de OV-chipkaart, pinpas én later dit jaar met de app TURNN. Bovendien krijg je als passagier extra reisinformatie via de schermen of luidsprekers. Goede wifi en de mogelijkheid om je telefoon op te laden in de bus zijn in deze tijd natuurlijk onmisbaar. Kortom, we zetten grote stappen vooruit. Ik heb het de koning ook verteld: in het Noorden doen we het gewoon. Ik ben er trots op! Wilko Mol Directeur OV-bureau Groningen Drenthe
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=